Gezond eten en drinken

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lijf nodig heeft. De belangrijkste adviezen zijn: neem niet te veel snoep, snacks en frisdrank. Eet veel groente en fruit, volkoren graanproducten, bonen, olie en noten. Eet minder vlees en neem niet te veel zuivel. En drink vooral kraanwater.

Zet kleine stappen

Wil je gezonder gaan eten? Zet kleine stappen, zo houd je het makkelijker vol.  

Drink bijvoorbeeld water in plaats van fris en vruchtensap. Want in fris en vruchtensap zit veel suiker. Snack gezond tussendoor; vervang koek door een banaan en chips door een handje ongezouten noten. Neem kleinere porties en schep maar één keer op. 

Het Voedingscentrum heeft meer tips om te beginnen met gezonder eten. Wil je weten wat gezond eten eigenlijk is? En hoe jij een gezonde maaltijd op tafel kunt zetten? Kijk dan op de Schijf van Vijf.

Een groen vlak met de tekst Hulp nodig?

Hulp nodig?

Soms zijn tips en adviezen niet voldoende. Dan werken ze niet voor jou. Herken je dit? Bekijk welke hulp je kunt krijgen.

Handige apps

Wil je gezonder eten? Het Voedingscentrum heeft een aantal handige apps. 

Wil je weten of een product gezond is? Scan met de app ‘Kies ik Gezond’ de streepjescode of zoek het product, en zie of het in de Schijf van Vijf staat. De app stelt een alternatief voor als een product niet gezond is. Je kunt ook producten met elkaar vergelijken. 

Met de app ‘Mijn eetmeter’ houd je een eetdagboek bij. Je kunt dan zien of je elke dag voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Ook kun je per dag bekijken hoeveel je eet uit de Schijf van Vijf én daarbuiten. Voor de producten buiten de Schijf van Vijf worden gezondere alternatieven aangereikt. 

De ‘Receptenapp Slim Koken’ biedt naast veel lekkere, gezonde en makkelijke recepten, ook hulp tijdens het koken, kopen en bewaren van je boodschappen.

Minder alcohol drinken

Alcoholische dranken bevatten veel calorieën. Ook is alcohol niet goed voor je gezondheid. Als je regelmatig drinkt, kan dat leiden tot ziektes, zoals verschillende soorten kanker, een hartaanval of suikerziekte (diabetes). Zonder alcohol ben je vaak scherper, slaap je beter en voel je je fitter. Het advies is: drink geen alcohol. En als je toch drinkt, drink dan niet meer dan 1 glas per dag.

Hoe kun je minder drinken? Denk eens aan:

  • Een rondje overslaan, of een hele avond of week geen alcohol drinken. Zeg bijvoorbeeld dat je Dranquilo doet. Op Dranquilo vind je meer informatie over minder alcohol drinken.
  • Drink kraanwater als je dorst hebt. Van alcohol (ook van bier!) krijg je juist meer dorst.
  • Drink na ieder glas alcohol een glas water.
  • Zet je alcoholgebruik een maand op pauze. Doe dit alleen of juist samen met vrienden. Op ikpas.nl lees je over de voordelen en hoe je deze uitdaging aangaat.

Andere tips en hulpmiddelen om minder te drinken vind je op alcoholinfo.nl.

Altijd een tip voor gezond eten en drinken die bij jou past

Fitter worden begint al bij een kleine verandering. Benieuwd welke tip bij jou past?

Meer tips voor gezond eten en drinken

Jouw tip nog niet gevonden?

Paars vlak met een logo met Fit op jouw manier en een startknop

Bekijk alle tips en ontdek de tip die bij jou past.

Zo start je een gezondere leefstijl