Meer bewegen

Meer bewegen is gezond. Je voelt je fitter, je slaapt beter en het verbetert je conditie. Het verlaagt ook het risico op ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziektes en klachten die bij een depressie horen. 

Maar hoe zorg je voor meer beweging in je dag? Leg de lat niet meteen te hoog. Je hebt het vast wel eens gemerkt: als je iets kiest dat bij je past en dat je leuk vindt, dan houd je het langer vol. Heb je al eens aan een van deze mogelijkheden gedacht? 

Beweegtips voor in en om je huis

Kies minstens één vast moment per dag waarop jij wilt bewegen. Voor de één werkt het goed om direct na het opstaan te bewegen. Een ander doet het liever tijdens de lunchpauze of juist voor het avondeten.

Doe eens mee met het televisieprogramma van Omroep Max ‘Nederland in Beweging’ op NPO 1 om 09:15 uur. Of maak elke dag een korte wandeling. Alleen, of samen met iemand in de buurt

Extra steuntje in de rug nodig? Een wandelapp zoals Ommetje of de app SamenGezond  kunnen je helpen.

Op Alles over Sport vind je tips en inspiratie over sport en bewegen in en om je huis. Voor alle leeftijden.

Bewegen met een ziekte of een beperking

Heb je een chronische ziekte? Bijvoorbeeld diabetes of reuma? Op Sportzorg vind je oefeningen en sportadvies die passen bij wat je wél kunt! 

Op Uniek Sporten vind je tips en voorbeelden over bewegen en sporten voor mensen met een beperking. 

Twijfel je of je met jouw ziekte, beperking of medicijnen kunt bewegen? Vraag het dan aan je arts. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Bewegen in de buurt

Veel gemeenten hebben activiteiten waarbij mensen gezellig samen kunnen bewegen. Voor verschillende niveaus. Dat organiseert de buurtsportcoach vaak. Bijvoorbeeld een wandeling voor 55-plussers. Of nordic walking. Vraag bij je gemeente naar het aanbod in jouw buurt. 

Tips voor zittend werk

Zorg ervoor dat je tijdens je werk af en toe kunt bewegen: loop terwijl je belt, wissel staan en zitten achter je bureau af en doe een oefening tussendoor.

Op Zet ook de Stap vind je ideeën en instructies voor beweging tijdens je werkdag.  

Werk je thuis? Zet geen thermoskan op je bureau, maar loop voor een vers kopje thee of koffie heen en weer naar de keuken. Heb je een trap in je huis? Neem die een paar keer extra.

Tijdens het thuiswerken kun je in de pauzes ook wat klusjes in huis doen. Stofzuigen, ramen lappen en in de tuin werken zijn handige beweegmomenten. En moet je boodschappen doen: pak dan zoveel mogelijk de fiets of loop naar de winkel.

Meer tips om meer te bewegen